maandag 7 september 2009

Ook Carlos Drummond de Andrade was eens Braziliaan

Ook ik was eens Braziliaan

Ook ik was eens Braziliaan,
even bruin als jullie.
Speelde gitaar, reed in een Fordje
en leerde aan cafétafels
dat nationalisme een deugd is.
Maar er komt een uur dat de cafés sluiten
en alle deugden worden verloochend.

Ook ik was eens een dichter.
Hoefde maar een vrouw te zien
en dacht al aan de sterren
en andere hemelse substantieven.
Maar zij waren zo vele, de hemel zo groot,
mijn poëzie raakte ontregeld.

Ook ik had eens mijn ritme.
Ik deed van dit, ik zei van dat.
En mijn vrienden mochten me,
en mijn vrienden haatten me.
Ik, ironisch, gleed voort,
tevreden met mijn ritme.
Maar ten slotte verwarde ik alles.
Nu glijd ik niet meer, oh nee,
ben niet ironisch meer, oh nee,
heb ook geen ritme meer, oh nee.

Uit ‘Carlos Drummond de Andrade, gedichten’, een bloemlezing van bundels die zijn verschenen tussen 1930 en 1977 vertaald door August Willemsen.

Meer Brazilië? Een tip: brazilie.radio6.nl

Geen opmerkingen: